28 Ağustos 2012 Salı

ŞAİRLERİN ŞİİRLERİYLE SÖYLEDİĞİ 134


Merhaba sevgili okurlar!


Asıl adı İbrahim Fuat Baksı olan Fuat Edip Baksı, 1912 yılında Diyarbakır’da doğdu. Lise öğrenimi sırasında, edebiyata olan ilgisi nedeniyle, öğretmeninin kendisine Edip adının çok yakışacağını söylemesi üzerine, ilk adını kaldırıp, Fuat adının ardına Edip adını ekledi.
Eğitim Enstitüsünün Türkçe Bölümü’nü bitirdi. İzmir liselerinde uzun yıllar öğretmen olarak görev yaptı. Emekliliğine yakın yıllarda İzmir Yüksek İslam Enstitüsü’nde öğretim görevlisi oldu. Tarihsel konulu romanları Yeni Asır gazetesinde yayınlandı fakat hiç biri kitap olarak basılmadı. 

Kimi ünlü bestelerin sözleri olan şiirlerini bir çok kişinin bildiğine emin olduğum şairimizin şiir kitapları şunlardır:

“Delikanlım”, ilk baskı:1935,
“Efe”, ilk baskı: 1944,
“Bir Bahar Akşamı”, ilk baskı: 1963,
“Cacık”, ilk baskı: 1967,
“İzmir Destanı”, ilk baskı: 1972.

1947 yılında İzmir’de ölen Fuat Edip Baksı’nın adını bilinir hale getiren, tanınmış şarkılara söz olan şiirleride şunlardır:

Aşkımın ilk baharı
Bakışı çağırır beni uzaktan
Bir bahar akşamı (bu şarkıyı çok severim.)
Gönülden gönüle
Uzun yıllar ötesinden (bu şarkıyı da çok kişi biliyor ve seviyordur, benim gibi)
Yüzün pembe güllerden
Rügar kırdı dalımı (rahmetli babamında çok sevdiği bir şarkı)

Şimdide şairimizin şarkı sözlerine ve şiirlerine yer vermenin sırası geldi.

...

AŞKIMIN İLKBAHARI

Aşkımın ilkbaharı ilk heyecanım benim
Sevgilim, iki gözüm, biricik canım benim
Eşi yok, menendi yok, gönül hicranım benim
Sevgilim, iki gözüm biricik canım benim

Fuat Edip Baksı

***

BAKIŞI ÇAĞIRIR BENİ UZAKTAN

Bakışı çağırır beni uzaktan
Varınca çatılır kaşlar nedendir?
Bir yandan hoşlanır azarlamaktan
Bir yanda gözünde yaşlar nedendir?

Derindir alnımda gurbet çizgisi
Değişmez diyorlar bahtın yazgısı
Gönlümün içinde var ki bir sızısı
Her akşam yeniden başlar nedendir?

Hasreti bağlayıp sazın teline
Yıllardır çıkmışım gurbet eline
Düşmüşüm bu yüzden elin diline
Üstelik yar beni taşlar nedendir?

Fuat Edip Baksı

***

BİR BAHAR AKŞAMI

Bir bahar akşamı rastladım size
Sevinçli bir telaş içindeydiniz
Derinden bakınca gözlerinize
Neden Başınızı öne eğdiniz?

İçimden uyanan eski bir arzu
Dedi ki yıllardır aradığın işte bu
Şimdi soruyorum büküp boynumu
Daha önceleri neredeydiniz?

Fuat Edip Baksı

***

GÖNÜLDEN GÖNÜLE

Sevgi deli gönülden gönüle bir akıştır
İzi hiç silinmeyen ilk yıkıcı bakıştır
Gün olur yeşil bahar, gün olur kara kıştır
İzi hiç silinmeyen ilk yıkıcı bakıştır

Fuat Edip Baksı

***

UZUN YILLAR ÖTESİNDEN

Uzun yıllar ötesinden,
Hatırını sorayım mı?
Sana gönül bahçesinden,
Bir demet gül vereyim mi?

Senden haber gelmeyince,
Bir kar yağar ince ince.
Sevgilim, diye her gece
Karanlığı sarayım mı?

Almamış gibi yazımı,
Güldürmesen de yüzümü,
Dile getirip sazımı,
Bir selâm göndereyim mi?

Fuat Edip Baskı

***

YÜZÜN PEMBE GÜLLERDEN

Yüzün pembe güllerden, sesin bülbülden güzel
Ey benim servi boylum, gözünden öpeyim gel
Özlenen vuslatındır bende en güzel emel
Ey benim servi boylum, gözünden öpeyim gel

Fuat Edip Baskı

***

SÖZÜ NEYLEYİM

Gündüzüm karanlık gecem uykusuz;
Teselli dediğin sözü neyleyim!
Kirpiğim yaş dolu, dudağım susuz;
Yüzümü görmeyen sözü neyleyim!

Fuat Edip Baskı

***
RÜZGÂR KIRDI DALIMI

Rüzgâr kırdı dalımı
Ellerin günahı ne
Ben yitirdim yolumu
Yolların günahı ne

Hep yar peşinde koştum
Hem küstüm hem barıştım
Kendim dillere düştüm
Dillerin günahı ne

Ne kış dedim ne bahar
Gezdim sabaha kadar
Erken ağardı saçlar
Yılların günahı ne

Fuat Edip Baskı

***

SEÇEMEZ OLDU

Hasretin sarınca deli gönlümü,
Rüzgârlar benim tek esemez oldu.
Bir uzun yola düştüm ki önümü,
Sıra dağlar kesemez oldu.

Baharı sevmişim gözünde senin,
Yolumu kaybettim izinde senin..
Bırak uyuyayım dizinde senin,
Gönül bu sevdadan geçemez oldu.

Fuat Edip Baskı

***
AMAN GÜLÜM

Al beni yanına artık
Yine halim yaman gülüm
Boşuna akıyor yazık
Sensiz geçen zaman gülüm

Fuat Edip Baskı

***

VEFA

Nazında senin özlediğim eski cefa yok,
Derdinde vefa var güzelim sende vefa yok.
Bezminde kadehsiz içilen meyde şifa yok,
Derdinde vefa var güzelim sende vefa yok.

Fuat Edip Baskı

***

BELLİ DEĞİL

Ben senin yoluna düştüm düşeli
Dağlar belli değil, düz belli değil
Bu aşk bağrındaki közü eşeli
Bahar belli değil, güz belli değil.

Umudum kırılır esen rüzgârdan
Gözlerim ıslanır kuru pınardan
Dargın mıyız nedir cilveli yardan
Selam belli değil, söz belli değil.

Fuat Edip Baskı

***

GÖNÜL İHTİYARLAR MI

Söyle, derdin sayısı, sevginin yaşı var mı?
Güzelim söyle bana gönül ihtiyarlar mı?
Seni yıllardır üzen o bembeyaz saçlar mı?
Güzelim, söyle bana, gönül ihtiyarlar mı?

Diyorlar ki sevgilim hayat kırkında başlar
Bir derde derman değil boşuna akan yaşlar
En yakın dosttan bile atılsa nice taşlar
Güzelim, söyle bana, gönül ihtiyarlar mı?

Fuat Edip Baskı

***

NE OLURDU

Birgün beni sevdin mi? Dedim bakıverdin.
Şüpheyle tereddütle içimden yakıverdin.
Bir damla yaş oldun da gözümden akıverdin.
Şüpheyle tereddütle içimden yakıverdin.

Bir tatlı tebessümle avutsan ne olurdu?
Aşkınla yanan bir eli tutsan ne olurdu?
Naz etmeği biranda unutsan ne olurdu?
Şüpheyle tereddütle içimden yakıverdin.

Fuat Edip Baskı

***

ÜSTÜNE

Nazlım yıkmış yine ay gibi kaşı,
Yüzüne gözüne vermiş telaşı!
Bize göndersede yağmuru, kışı,
Ben yine yazayım bahar üstüne.

Dikenler içinde şakır bülbülün,
Her mevsim yeniden açılır gülün.
Kuşlarla taşlarla söyleşir dilin:
Gözünü sevdiğim diyar üstüne.

Fuat Edip Baskı

***

TÜRLÜ

Kimi
Ayısına güveniyor
Kimi dayısına
Kimi kravatının
Kimi atının
Kimi apartman katının
Sayısına

Fuat Edip Baskı

***

BIRAKTI

Birinci gün;
İçini yaktı.
İkinci gün;
Cüzdanına baktı.
Üçüncü gün;
Bıraktı.

Fuat Edip Baskı

***

EVDEKİ TAMİRAT

-Gara Sarmat’a-
Tatbik eylemek için talimat ahkâmını,
Hiç durmadan dolaşır mektebin dört yanını.
Öğle teneffüsünde bir pusu kurması var:
Duvardan atlayanı hemencecik yakalar.

Talebeye cezadan söz atçı mı bir kere,
Maddeleri sıralar teker teker ezbere.
Dostlarını bu kadar ihmal etmezdi fakat,
Ne yapsın ki bitmiyor “evdeki şu tamirat!...”

Fuat Edip Baskı

***

HALİKARNAS BALIKÇISI

Yılların belini bükemediği çınar:
Boyu.
Kıyılarda esen rüzgar:
Huyu.
Rengine doyamadığı:
Deniz suyu.

Fuat Edip Baskı

***

Bu haftada şiirlere ayırdığım yazımızın sonuna geldik. Umarım gazetemizi okurken bu köşeyide okursunuz. Şiirsever bir toplumuz ama şiir okumayı pek sevmeyiz. Hasılı okumayı sevmeyiz ya.. kitap okumayı sevenler içinde de şiir kitabı okumayı seven çok az insana rastladım. Neyse.. fazla söze ne gerek; öyleyse şiir sevenler okusun o halde. Hepinize mutlu hafta sonları...



Yazışma Adresim: www.goleaydin@hotmail.com
Gazete Adresimiz: www.anadolumedyagrup.com

 Yayın Tarihi05.08.2012

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder