Bir kere olsun sinema seyretmeyen, müzik dinlemeyen var
mıdır? Hiç sanmıyorum. Diyelim ki vardır. Anlatacaklarımdan sonra hiçbir etkiye
açık olmadan, olduğu gibi kaldığını
sananlar bile hayal kırıklığına uğrayacaklar ne yazık ki...
Bu günkü yazımızın konusu, geçenlerde gelen yakınım bir
hanımla sohbet sırasında ortaya çıktı. O hanım sinema ve televizyon dünyasında
deyim haline gelen 25. kareden söz etmişti. Açıkçası derinlemesine, yeterli
bilgiye sahip değildim. Üstün körü bir şeyler biliyordum sadece. Bu yazı için
konuyu araştırınca gene emperyal emeller taşıyan bugünkü gelişmiş ülkelerin
ticari bağımlılığın yanı sıra bilinç altı yoluyla bağlılığı da sağlamaya
çalıştıklarını gördüm. Bu yolla istedikleri ülkenin, istedikleri insanına,
istedikleri her şeyi yaptırdıklarını rahatlıkla söyleyebiliriz.
Dünyada ticaret, sanat ve estetik adına ne yapılıyorsa
maksatlı açık anlamının yanı sıra maksatlı veya maksatsız gizli anlama
sahiptir. Ticaret ve siyaset dünyasında bu konuyu reklam sektörü ile alabildiğine
kullanmaktadırlar. O ürünü kullanan, sinemasını seyreden, müziğini dinleyen,
hiç farkında olmaksızın, verilmek istenen mesajı da alarak etkilenmektedir.
Önce 25. kare nedir onu görelim.
Bilinçaltının
sonsuzluğu, bilincin ise bu alandan fark edebildiğimiz kısmı, yani toplumun
görgüleri, örfleri, adetleri ve yasalarımızı ifade eder. Bilinçaltımız bir saniyede
400 milyar bit bilgiyi işlerken, bilincimiz bunun sadece 2000 tanesini fark
edebiliyor. Bilinçaltı bir çocuk gibi.
Kendine söylenen her şeyi alıp uyguluyor ve iyi kötü ayırımı yapmıyor.
Dolayısıyla bilincimiz bilinçaltını, bilinçaltı da bilinci etkiliyor ve böylece
kimliğimiz kişiliğimiz ve varlık okumamız açığa çıkıyor.
Bilincin
bu özelliği keşfedildikten sonra, teknolojinin de ilerlemesiyle, Subluminal
Teknik yani bilinçaltına gizli mesaj gönderme yöntemi kullanılmaya başlanmıştır.
Bilinçaltına mesaj gönderme çeşitli yollarla yapılabiliyor. Müziğin altına
insan kulağının duyamayacağı ama bilinçaltımızın algılayabileceği dalga boyunda
mesajlar yerleştirilebiliyor. Gözümüz saniyede 24 kareyi algılayabiliyor.
Böylece filmlerin, dizilerin, reklamların arasında, 25. kare kullanılarak bazı
mesajlar iletilebiliyor.
Sözün kısası 25. kare koskoca
yazının içine atılan bir veya birkaç noktadan başka bir şey değil. Biz yazıyı
okurken noktaları ne kadar görürüz.
Gözümüz
ve bilincimiz bunu algılayamıyor ama bilinçaltımız algılıyor. Kokuyla bile
bilinçaltına mesaj göndermek mümkün. Bu teknikleri, yasak olmasına rağmen, daha
çok reklam sektörü kullanıyor. Verilen reklamın arasına yerleştirilen mesajlar
sizi o ürünü almaya yönlendirebiliyor.
Bazı
süper marketlerde çalınan hızlı müziklerin altına “daha çok al, daha çok al”
mesajı yerleştiriliyor. İnsan bilincinde alışveriş şevkini arttıran Paçuli
yağının da marketlerde belli aralıklarla verilmesi kokuyla telkin
yöntemlerinden biri. Çocuğunuzun seyrettiği masum çizgi filmde ses ve görüntü
yoluyla pornografi ve şiddet içeren mesajlar yerleştirilmiş olabileceğini iddia
ediliyor.
Aslan Kral, Alaattin’in Lambası, 25. kareleri bizzat tespit edilen çizgi filmlerden. Seyreden “Donald Duck amca,” çizgi filmde laptop ile yazışıyor görür. Ama görüntüyü dondurup yaklaştırdığınızda laptop ekranında çıplak bir kadın görürsünüz. Orada ne işi var diye sorulmaz mı? Çocuğunuzun seyrettiği çizgi filmdeki 25. kareyi anlayabilmek için DVD oynatıcıda ağır çekimde izlemeniz gerekir.
Aslan Kral, Alaattin’in Lambası, 25. kareleri bizzat tespit edilen çizgi filmlerden. Seyreden “Donald Duck amca,” çizgi filmde laptop ile yazışıyor görür. Ama görüntüyü dondurup yaklaştırdığınızda laptop ekranında çıplak bir kadın görürsünüz. Orada ne işi var diye sorulmaz mı? Çocuğunuzun seyrettiği çizgi filmdeki 25. kareyi anlayabilmek için DVD oynatıcıda ağır çekimde izlemeniz gerekir.
25.
kare filmlerde de çok kullanılan bir teknik. “Fight Clup filminde 26 tane 25.
kare var. Ağır çekime alıp izlerseniz bu kareleri yakalayabilirsiniz. Bu filmin
yönetmeni, müziklerini yapan kişi eşcinsel ve 25. karelere de eşcinsellikle
ilgili mesajlar yerleştirilmiş. Bu mesajları aldığınızda eşcinsellik size
normal bir olaymış gibi geliyor. Yüzüklerin Efendisi’nde de 25. kare mesajları
var. Müzik endüstrisinde de Madonna ve Michael Jackson kullanıyor.
Mc Donalds’ın çektiği reklamlarda o kadar çok 25. kare var ki! Bazı siyasi partiler bile 25. kareyi zaman zaman kullanıyor.” Aktaş’a göre bu mesajların en çok kullanıldığı ülkelerden biri Rusya. Sırf bu mesajları tespit edebilmek için özel dedektörler yapmışlar. Bir çok müzisyene bu teknikle insanları alışverişe yönlendiren müzikler yapma teklifleri yapılmaktadır. Bu konuda en ilginç gizli mesaj; “Amerika’nın Irak’ı işgali esnasında radyoda yapılan Kur’an yayınının altında Iraklıların bilinçaltına “direnmeniz faydasız” olduğu işlenen mesajlardı.
Mc Donalds’ın çektiği reklamlarda o kadar çok 25. kare var ki! Bazı siyasi partiler bile 25. kareyi zaman zaman kullanıyor.” Aktaş’a göre bu mesajların en çok kullanıldığı ülkelerden biri Rusya. Sırf bu mesajları tespit edebilmek için özel dedektörler yapmışlar. Bir çok müzisyene bu teknikle insanları alışverişe yönlendiren müzikler yapma teklifleri yapılmaktadır. Bu konuda en ilginç gizli mesaj; “Amerika’nın Irak’ı işgali esnasında radyoda yapılan Kur’an yayınının altında Iraklıların bilinçaltına “direnmeniz faydasız” olduğu işlenen mesajlardı.
DEVAM EDECEK
Yayın Tarihi: 26.03.2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder