30 Haziran 2012 Cumartesi

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE ŞEHRİMİZİN ÜNLÜLERİ 15


Hamdi Özarutan’la 40 soruda Adapazarı/3....


“Şehrimizin geçmişten günümüze ünlülerini tanıttığımız yazı dizimize geçen iki bölümde ünlü iş-bulucu-düzenleyici (organizatör) Hamdi Özarutan’ı, görüş ve bilgileriyle tanımaya başlamıştık. Bugün kaldığımız yerden devam ediyoruz. Bu konuda daha önceki yıllarda Fahri Tuna’nın Hamdi Özarutan’la yaptığı söyleşiden yaralandım. Bugünde o söyleşiyi virgülüne dahi dokunmadan olduğu gibi aktaracağım.

Zaman en acımasız süpürgedir. Bu satırlardan bunu anlayacak, yitirdiklerimize belki yüreğimiz burkulacak, belki bir iki damla göz yaşı dökeceğiz. Belki bir satıra anıların tatlı sıcaklığıyla gülümseyeceğiz. Arada sırada sözün arasına girme cesareti bulursam kusuruma bakmayın. Hatırladığım Adapazarı hakkında bir iki sözüm olabilir, onları bu söyleşiyi bozmadan ekleyebilirim.”

22. Mustafa Topaloğlu?
Karasuludur. 1985-86 yıllarında İstanbul’daki son gazino çalışmasını benim İstanbul’daki Baküs Müzikholünde yapmıştır. Son derece saygılı, konuşurken kekeme, şarkı söylerken kekemeliği geçen, dünya akıllısı bir adamdır.

“Yıl 1986. Aziziye Pasajında hem ses tesisatlarımız ve müzik aletlerimizin durduğu, hem müzik ön çalışmalarımızı yaptığımız, hemde müşterilerimizi kabul ettiğimiz bir dükkânımız vardı. Orkestramızın adı “Grup Hoş Sada” idi. Sakarya’nın en tanınmış orkestralarından biriydik. Bu yüzden dükkânımıza gelen giden çok olurdu. Hendek’ten adını şimdi hatırlamadığım bir orkestra sahibi elemanlarıyla gelmişti. Mustafa Topaloğlu’nu Karasu’da ünlü etmişler onu anlatıyordu. Çok geçmeden Mustafa Topaloğlu’nu, sadece Karasu değil bütün Türkiye tanıdı. O şef Topaloğlu’nun özgün kişilikli, değişik bir adam olduğunu söylüyordu. Haklıymış.”

23. Adapazarı Kültür Derneği?
1962’de Halkevlerinin yerine kurulan dernektir. Şimdi Pasaj 2000 yerine bulunan Belediye İşhanının 4. katındaydı yerimiz. Orada Sanat Okulu Öğretmeni Ali Çiftçioğlu ve yine aynı okulun edebiyat öğretmeni Orhan Severcan yönetiminde; Salih Kalyon, Necati Mert, Mehmet Çakan, Şansal Gürsakarya, Gönül Nart, Tuncay adında bir arkadaş; bir çok tiyatro eseri sahneye koyduk. Atatürk Parkındaki Öğretmenler Lokali, Erkek Sanat Enstitüsü Sahnesi ve Şeker Fabrikası Tiyatro Salonunda bir çok oyunlar sahneledik.

“Burada adı geçen bir çok sanatçı ve yazarı bugün Türkiye tanıyor. Bu tanınmış ünlülerle şehrimizde kültürel etkinlikler yürütülmüş. Aşağıda okuyacağınız bir çok tanıdık adı bu adlara eklerseniz, birde o zamanın ulaşım şartlarıyla oyun sergilemeye uygun salonların olmayışını da düşünecek olursanız, o dönemlerde yürütülen etkinliğin ne boyutta olduğunu anlarsınız. Bugün gelişen şehrimiz birkaç hevesli kişinin amatör goygoyculuğuna teslim edilmiş durumdadır. Kültür merkezlerimiz atıl kapasite ile hayalet bina durumundadırlar. ‘Afa Kültür Merkezi’ gibi yerlerde müdür beylerin kendilerine dinlenme odaları yapmaktan başka bir şey yaptıklarını duymadım. Bütün kültür merkezi ‘beylerin’ dinlenme tesisi durumundadır. En pespaye oyunculara en pespaye oyunlarla şehrimiz halkını oyalamaktadırlar. Ülkemizin gelişmesine koşut olarak şehrimizde gelir olarak gelişirken kültürel olarak o yılların çok çok gerisindedir. Çünkü ortalığı Vandallar, dolayısıyla vandalizm sarmış durumdadır.”

24. Çürük Elma, Pusuda, Ocak, Yağmurcu, Paydos?
Adapazarı Kültür Derneği’nde bir çok amatör arkadaşlarımızla 1962-65 arası (üç yıl) Turgut Özakman’ın ‘Ocak’, Cahit Atay’ın ‘Pusuda’, Atilla Alpöge’in ‘Çürük Elma’, ‘Yağmurcu’, ‘Paydos’ ve Güner Sümer’in ‘Bozuk Düzen’i, Molier’den ‘Hastalık Hastası’ oyunlarını sahneye koyduk. Her bir oyunu en azından 8-10 defa, ful dolu salonlara oynardık.

25. Salih Kalyon?
Çocukluk arkadaşımdır. Sakarya İlkokulu’nun devamındaki semtte otururdu. Yukarıda saydığım bütün oyunlarda beraber oynadık Çok yetenekli, her rolü oynayabilen bir arkadaşımızdı. Ankara Sanat Tiyatrosu’nun meşhur ‘Ayak Bacak Fabrikası’nı getirmiştim ben Adapazarı’na. Asaf Çiğiltepe’ye Salih’i tavsiye ettik, Orhan Severcan’la birlikte. Salih Ankara’ya gitti, Ankara Sanat Tiyatrosu’nda profesyonel oldu. Rutkay Aziz’in filan yetiştiği, bir okul gibiydi orası. Salih 15 sene çocuk tiyatrosuyla Türkiye’yi gezdi.

26. Organizatör Hamdi?
Edebiyatı, tiyatroyu seven ve bunu halkına sevdirmeye gayret eden bir gençtir. 1964’te, 21 yaşındayken Adapazarı’na ilk Kenterlerin ‘Pembe Kadın’, Münir Özkul’un ‘General Çöpçatan’, Tevfik Bilge’nin ‘Şaşkın Komiser’ini getirmiştir. Arkasından Gülriz Sururi- Engin Cezzar’in ‘Sokak Kızı İrma’, aynı grubun ‘Keşanlı Ali Destanı’ ve ‘Teneke’sini getirdi. Bu genç ben oluyorum.

“Burada adı geçen sanatçıları bugünün gençliğinin pek azı tarafından tanıdığını düşünüyorum. Dev oyuncu Münir Özkul ve bir ikisi dışında çoğunun adını ilk kez duyanlarda vardır. Ama bu adlar benim yaşımda olan kişilerin unutamadıkları sanatçı adlarıdır. Hamdi beyin o gencecik yaşında böyle büyük oyuncularla temas kurması bile alkışlanacak bir olayken, onları şehrimize getirip halkımıza gene o dev oyunlarla izleme şansı vermesi her türlü övgünün üstündedir. Televizyon, cep telefonu ve internet kolaycılığına teslim olan şehrimiz halkı artık böyle büyük şeyler yaşamıyor ne yazık ki!” 

27. Melek Sineması?
Getirdiğim ulusal çaptaki tiyatro oyunları Adapazarı’nda 1964’de büyük ilgi görmeye başlayınca, Melek Sineması’nın sahibi Metin Karagülle ile uzun süreli bir anlaşma yaptım. 1200 kişilik bir sinema salonuydu. Öndeki iki sırayı yani 50 koltuğu kaldırıp sahneyi büyüttüm, sanatçı soyunma odası ve kulis yaptım. Türkiye’de bir ilke imza atarak abone sistemi geliştirdim. 500’ü matine, 500’ü suare olmak üzere her sezon için 20 oyunluk 1.000 kişiyle abone kaydı yaptık. İnanılmaz bir ilgi ve rağbet gördü. 1964’den 1980’e kadar Türkiye’nin getirmediğim tiyatro topluluğu, sahnelenmeyen oyunu yok diyebilirim. Takriben 200 oyun oynadık. Ankara Meydan Sahnesi’nden (Zihni Göktay, Yılmaz Gruda, Kartal Tibet), Dostlar Tiyatrosu (Genco Erkal), Karaca Tiyatrosu (Muammer Karaca –Cem Karaca’nın babası- A.G.), Lale Oraloğlu Tiyatrosu, Küçük Sahne (Ulvi Uraz), Dormen Tiyatrosu (Metin Serezli, Nevra Serezli, Altan Erbulak, Erol Keskin, Erol Günaydın, Hadi Çaman, Kerem Yılmazer), Elhamra Tiyatrosu (Toto Karaca -Cem Karaca’nın annesi A.G.-, Ali Sururi, Muzaffer Hepgüler, Abdullah Şahin), Kenterler (Yıldız Kenter, Şükran Güngör, Müşfik Kenter, Pekcan Koşar), Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu, Devekuşu Kabare (Metin Akpınar, Zeki Alaysa, Ahmet Gülhan, Müjde Ar, Funda Postacı, Kemal Sunal) daha bir çok tiyatro grubunu defalarca getirip Adapazarlılarla buluşturdum.

“Daha ne diyeyim. Yukarda belirttiğim gibi hepsi dev oyuncu, her oyun da dev oyun. Ne yazık kimilerine yaşım çok küçük olduğundan duymadım ve gidemedim, kimilerine de haberim olsa bile engelli olduğum için erişim ve ulaşım nedenleriyle gidemedim. Bu gün bu satırları yazarken o oyunları ve sanatçıları seyretmiş olanlara gıpta ettim. Ne şanslıymışlar. Hamdi bey şehrimiz için başlı başına bir şans!”

28. Tur Organizasyon?
1976’da Adapazarı’ndaki Organizatör Hamdi’yi ‘Tur Organizasyon Ltd. Şti.’ adıyla şirketleştirdim, daha çok müzik ağırlıkla, festival ağırlıklı, Türkiye konserleri icra etmeye başladım. Şanar Yurdatapan ve Atilla Özdemiroğlu, Baha Boduroğlu, Asım Ekren bir araya gelip müzik stüdyosunu kurduk, Tur organizasyonla Şat Yapım iç içe çalışmaya başladık. Buradan onlarca sanatçı yetişmiştir; bir kaçını söylemek gerekirse, Füsun Önal, Sezen aksu, Cici Kızlar, İskender Doğan, Melike Demirağ, Esmer Ay’ı sayabilirim.

29. Sezen Aksu?
Dünya hanımefendisi, inanılmaz dürüst ve sözünün eri, dostlarına ve dinleyicilerine inanılmaz saygılı, inanılmaz vefalı, inanılmaz mütevazi, Allah vergisi yeteneğini çok iyi kullanan, eğitimci bir ailenin kendini çok iyi yetiştirmiş dünya güzeli kardeşim. İyi ki bir İzmir seyahatinde, bir okul müsameresinde 1976 yılında Türk Sanat Müziği söylerken tesadüfen onu dinlemişim, naz niyaz İstanbul’a Şat Yapıma getirmişim, Şanar Yurdatapan ve Atilla Özdemiroğlu’nun yönetiminde ‘Kaybolan Yıllar’la 1977’de Türkiye’ye sunmuşuz…


DEVAM EDECEK


Yazışma Adresim: www.goleaydin@hotmail.com
Gazete Adresimiz: www.anadolumedyagrup.com

Yayın Tarihi: 25.06.2012

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder