Yaptığım araştırmalar sonrasında şehrimizde doğmuş, yetişmiş ve/veya yaşamış 80 küsur ünlü adına rastladım. Bunların arasında politikacılar, bürokratlar, sanatçılar ve sporcular var. Üç ayrı listeye böldüğüm ünlülerimizin ilk listedeki 16’sını ayrıntılı tanıtmayı düşündüğüm yazı dizimizde üç kişiyi tanıtabildiğim 8 bölüm geride kaldı. 9. bölümde besteci, aranjör, şarkıcı, orkestra şefi ve müzisyen rahmetli Esin Engin’i sizlere tanıtmak istiyorum.
1945’te Kırım asıllı bir ailenin oğlu olarak dünyaya gelen Esin Engin müziğe 5 yaşında ud ve kanun ile Klasik Türk Müziği eğitimi alarak başladı.
İlk ve orta eğitiminin ardından lise öğrenimi için gittiği Amerika’da piyano ile Batı Müziği eğitimini alırken, armoni ve kompozisyon dersleri de gördü. İstanbul Üniversitesi Gazetecilik Yüksek Okulu’nu ve İstanbul Belediye Konservatuarı şan bölümünü bitirdi.
Dönemin ünlü orkestralarında müzisyenlik ve solistlik yaptı. Filmlerde şarkılar seslendirdi. İlk 45’liği 1968’de çıktı. 1972’de çıkardığı iki 45’lik “Dök Zülfünü Meydane Gel” ve “Tango” ile adından söz edilir duruma geldi. “Dök Zülfünü Meydane Gel”de Klasik Türk Müziği daha önce batı tekniği ve tarzıyla söylenirken (Türk müziğinin olmazsa olmazı) koma değerleri kaldırılarak makamsal sesi bozan icraların tersine, ilk kez aslına zarar vermeden çok sesli hale getirdi. “Tango”da ise değişik düzenlemeleriyle o dönemler için nostalji sayılacak kadar bir geçmişin, 30’lu yılların tangolarını tekrar gündeme getirdi. “Bana Ellerini Ver” 45’liğini 1973’te ve aynı yıl, benimde aldığım ilk Long-Playini, “Modern Oyun Havaları”nı çıkardı. Geleneksel müziğimizi aslını hiç bozmadan çok seslendirip yönettiği orkestarsıyla çaldığı bu enstrümantal albüm satış rekorları kırdı. Yurtdışına ihraç edildi ve müziğimizin tanıtılmasında büyük rol oynadı. Bu plağın başarısı Esin Engin’in aynı anlayışla 1974’te “Anadolu”, 1978’de “Modern Fasıl” ve çeşitli senelerde “Modern Oyun Havaları” serisinin diğer albümlerini çıkarmasının yolunu açtı. Ayrıca 1974’te “Dönmeyen Yıllar” 45’liğini, “Tangolar” ve “Dünden Bugüne” albümlerini, 1976’da “Sana Geldim”i çıkardı. 1977’de “Gurur duyarım”, 1978’de “Gönül Oyunu” gibi o yılın en sevilmiş iki şarkısını 45’liklere okuyarak şarkıcılığını sürdürdü.
Bu arada çalışkanlığının ve istenen, aranan bir sanatçı oluşunun örneği diyebileceğimiz çalışmalarda da bulundu. 1972’den itibaren Türk Pop Müziğinden Türk Sanat müziğine kadar bir çok daldaki sanatçının; aranjör, orkestra şefi ve müzisyen olarak başarılı çalışmalarına imza attı. Bunların arasında kimler yoktu ki..
İlk ve orta eğitiminin ardından lise öğrenimi için gittiği Amerika’da piyano ile Batı Müziği eğitimini alırken, armoni ve kompozisyon dersleri de gördü. İstanbul Üniversitesi Gazetecilik Yüksek Okulu’nu ve İstanbul Belediye Konservatuarı şan bölümünü bitirdi.
Dönemin ünlü orkestralarında müzisyenlik ve solistlik yaptı. Filmlerde şarkılar seslendirdi. İlk 45’liği 1968’de çıktı. 1972’de çıkardığı iki 45’lik “Dök Zülfünü Meydane Gel” ve “Tango” ile adından söz edilir duruma geldi. “Dök Zülfünü Meydane Gel”de Klasik Türk Müziği daha önce batı tekniği ve tarzıyla söylenirken (Türk müziğinin olmazsa olmazı) koma değerleri kaldırılarak makamsal sesi bozan icraların tersine, ilk kez aslına zarar vermeden çok sesli hale getirdi. “Tango”da ise değişik düzenlemeleriyle o dönemler için nostalji sayılacak kadar bir geçmişin, 30’lu yılların tangolarını tekrar gündeme getirdi. “Bana Ellerini Ver” 45’liğini 1973’te ve aynı yıl, benimde aldığım ilk Long-Playini, “Modern Oyun Havaları”nı çıkardı. Geleneksel müziğimizi aslını hiç bozmadan çok seslendirip yönettiği orkestarsıyla çaldığı bu enstrümantal albüm satış rekorları kırdı. Yurtdışına ihraç edildi ve müziğimizin tanıtılmasında büyük rol oynadı. Bu plağın başarısı Esin Engin’in aynı anlayışla 1974’te “Anadolu”, 1978’de “Modern Fasıl” ve çeşitli senelerde “Modern Oyun Havaları” serisinin diğer albümlerini çıkarmasının yolunu açtı. Ayrıca 1974’te “Dönmeyen Yıllar” 45’liğini, “Tangolar” ve “Dünden Bugüne” albümlerini, 1976’da “Sana Geldim”i çıkardı. 1977’de “Gurur duyarım”, 1978’de “Gönül Oyunu” gibi o yılın en sevilmiş iki şarkısını 45’liklere okuyarak şarkıcılığını sürdürdü.
Bu arada çalışkanlığının ve istenen, aranan bir sanatçı oluşunun örneği diyebileceğimiz çalışmalarda da bulundu. 1972’den itibaren Türk Pop Müziğinden Türk Sanat müziğine kadar bir çok daldaki sanatçının; aranjör, orkestra şefi ve müzisyen olarak başarılı çalışmalarına imza attı. Bunların arasında kimler yoktu ki..
İsterseniz teker teker sayalım.
Sezen Aksu, Erol Evgin, Zerrin Özer, Nükhet Duru, Nilüfer, İlhan İrem, Tanju Okan, Tülay, Esmeray, Ayla Algan, Erol Büyükburç, Ömür Göksel, Attila Atasoy, Gönül Akkor, Yıldırım Gürses, Semiramis Pekkan, Ali Kocatepe, Füsun Önal
Adını okuduğunuz birçok sanatçıya ya beste veya düzenleme yaptı. Türk Popunun ve Türk Sanat Müziğinin birçok hit parçasına imza attı. Melih Kibar, Bora Ayanoğlu, Selmi Andak gibi bestecilerle; Çiğdem Talu, Ülkü Aker, Fikret Şeneş gibi söz yazarlarıyla çalıştı.
1980’de “Hisseli Harikalar Kumpanyası”, 1984’te “Lüküs Hayat” gibi müzikallere müzik yönetmenliği yaptı, “Kanlı Nigar”, “Fermanlı Deli Hazretleri”, “Deli Eder İnsanı Bu Dünya” gibi birçok müzikal, “Aile Şerefi”, “Gazeteciden Dost”, “İstanbul’un Gözleri Mahmur” ve “Müfettiş” gibi birçok tiyatro oyunu besteledi.
Film Müziği alanında besteler veren Esin Egin; Osman F. Seden, Atıf Yılmaz gibi usta yönetmenlerle çalıştı. başrolünü Aydan Şener’in oynadığı “Çalıkuşu” dizisinin klasikleşen müziklerine1986 yılında imza attı. “Hayallerim, Aşkım ve Sen”, “Kadının Adı Yok” gibi sinema filmlerine; “Yol Palas Cinayeti”, “İki Kadın”, “Tatlı Betüş”, “Gül ve Diken”, “İki Kız Kardeş”, “Zühre” gibi Tv dizilerine unutulmaz besteler yaptı.
1994’te kan kanseri hastalığına yakalandı ve film müziklerini bu hastalığı sırasında hasta yatağında besteledi.
Son döneminde “Nostalgic Russian Tzigane”, “Gypsy Fire”, “Film Müzikleri” gibi albümlerini yaptı. 4 Mayıs 1997’de kansere yenik düştü.
1980’de “Hisseli Harikalar Kumpanyası”, 1984’te “Lüküs Hayat” gibi müzikallere müzik yönetmenliği yaptı, “Kanlı Nigar”, “Fermanlı Deli Hazretleri”, “Deli Eder İnsanı Bu Dünya” gibi birçok müzikal, “Aile Şerefi”, “Gazeteciden Dost”, “İstanbul’un Gözleri Mahmur” ve “Müfettiş” gibi birçok tiyatro oyunu besteledi.
Film Müziği alanında besteler veren Esin Egin; Osman F. Seden, Atıf Yılmaz gibi usta yönetmenlerle çalıştı. başrolünü Aydan Şener’in oynadığı “Çalıkuşu” dizisinin klasikleşen müziklerine1986 yılında imza attı. “Hayallerim, Aşkım ve Sen”, “Kadının Adı Yok” gibi sinema filmlerine; “Yol Palas Cinayeti”, “İki Kadın”, “Tatlı Betüş”, “Gül ve Diken”, “İki Kız Kardeş”, “Zühre” gibi Tv dizilerine unutulmaz besteler yaptı.
1994’te kan kanseri hastalığına yakalandı ve film müziklerini bu hastalığı sırasında hasta yatağında besteledi.
Son döneminde “Nostalgic Russian Tzigane”, “Gypsy Fire”, “Film Müzikleri” gibi albümlerini yaptı. 4 Mayıs 1997’de kansere yenik düştü.
DEVAM EDECEK
Yazışma Adresim: www.goleaydin@hotmail.com
Gazete Adresimiz: www.anadolumedyagrup.com
Bütün yazılarım...: http://hayatintatlarivehayatindusundurdukler.blogspot.com
Yayın Tarihi: 11.06.2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder