30 Kasım 2014 Pazar

ŞAİRLERİN ŞİİRLERİYLE SÖYLEDİĞİ


Merhaba sevgili okurlar. Henüz sonbaharı bitirmedik ama kış buralarda sanki yeni yeni başlıyor gibi. Daha doğumuzda kar yolları kesti bile. Odun kömürle ısınıyorsanız, umarım; iliklerinize kadar ısınıyorsunuzdur. Doğal gazla ısınmak zordu zaten, yeni zamlarla biraz daha zorlaştı. Müstakil evlere mantolama da yapsanız ısınmanız mümkün değil. Isınayım derseniz bankadan kredi çekmeniz gerekir inanın. Kim bir ayda 1.500 tl doğal gaz tüketebilir? Toplu konutların avantajı altta üstte ve yanda oturanların olmasıdır. Orda daha az masrafla daha çok ısınmak mümkün. Merkezi ısıtmaysa kaymaklı kadayıf. Ocak ve banyo için son derece ekonomik olan doğal gaz, müstakil evlerde ısınma konusunda cep yakıyor. Yaşlınız, bebeğiniz, hastanız varsa ve asgari ücretle geçiniyorsanız bu imkansız. 3.778 tl maaşın fakirlik seviyesi kabul edildiği ülkemizde 930 tl asgari ücretle geçinmeye zorlanan çalışanlar ve emeklilere bu kış zorlu geçecek.

Bugün sizlere eski başbakanlarımızdan rahmetli Bülent Ecevit’in şiirlerini sunmak istiyorum. Bizim geleneğimizde şiir önemli yer tutar. Anılarını yazan devlet adamı pek bulamazsınız ama şiir yazan padişahlar bile bulursunuz. Orta doğu toplumları içinde en çok şiir düşünen, şiir yazan farsiler (İranlılar) ve Araplardır. Sonra sırayı Azeriler alır. Bu kadar şiir yazılan topraklarda elbette şair başbakanlarda çıkar. 1974 Kıbrıs harekatı dünyada duyurulurken yabancı basın rahmetli Ecevit’in şairliğine vurgu yaparak “bir şair savaş emri verdi” şeklinde manşet atmıştı. Ben bu şiirleri beğeniyorum. Umarım sizlerde beğenir ve seversiniz.
Haaa.. unutmadan, rahmetli Ecevit’in sizinde okuyacağınız “Takalar” şiirini Doğan Canku bestelemiş, iki arkadaşı Ahmet Kurtaran ve Selami Karaibrahimgil’le birlikte 1969’un son aylarında kurdukları “Modern Folk Üçlüsü” ile bu parçayı plağa okumuşlardı. Bir hatırlatma yapmama izin verin, sonra sizi rahmetli Eceviti’in şiirleriyle baş başa bırakacağım. Selami Karaibrahimgil, “Tek taşımı kendim aldım,” “Bütün kızlar toplandık” v.b gibi kendine özgü besteleri olan Nil Karaibrahimgil’in babasıdır.

...

AV
ormanın kuytusunda vurulan geyik
hayvanlar acınla suskun
dallar yasınla eğik
boynuzlarında çizgilerinde gözlerinde
avcının söndüremediği iyilik
BÜLENT ECEVİT

***

BACH SONATI
ne ben sorayım seni
ne sen beni sor
soyunmuş seslerimiz tenden
boşlukta bir aşk örüyor

ses olmuş duygular
yaklaşır dalga dalga zamansız
kavuşsa da seslerimiz birbirine
biz kavuşamayız

ne kollarımız var saracak
ne öpecek dudaklar
ne görülecek yüzümüz var
ne görecek göz

biz aşk örüyoruz boşlukta
çizgiden soyut
zerreden öz
BÜLENT ECEVİT

***

GÖÇMEN
Sevdiklerimin başında bir bilmediğim
Görmediğim özlemediğim özlediklerimin başında

Yurdum olmadan sıladayım
Kimsem ölmeden yasta
Yollarda gözlediğim ne
Mektuplarda beklediğim ne

Nereden sürmüşler beni buralar nere
buralar nere, buralar nere

Bir bildiğim olmalı, bilmez olmuşum
Bir derdim olmalı, gülmez olmuşum
Buralara konmuş göçmen olmuşum
Bir derdim olmalı, gülmez olmuşum
BÜLENT ECEVİT

***

İNSAN
elbette senden güzel olacaktı
çizdiğin resim
yaptığın heykel
senden büyük olacaktı
senden yakışıklı

elbette senden doğru söyliyecekti
yazdığın şiir

elbette senden çok duyacaktı
söylediğin türkü

sen olduğundan büyüksün
sen olduğundan iyisin
sen olduğundan güzel
BÜLENT ECEVİT

***

TAKA
takalar geçiyor allı yeşilli
takalar geçiyor dümenleri lâzlı
takalar geçiyor en nazlı
yelkenlilerden de güzel

güvenli sularda işsiz dönenen
gezi yelkenlerinden çok duyarak denizi
takalar geçiyor enginlere
yamalı göğsünü gere gere

takalar geçiyor yükle yürekle
takalar geçiyor emekle dolu
günlük güneşlik kıyılarından kopmuş
denizlerde Anadolu

kıyılar kadın olmuş
açılır gider erkeği
takalar takalar toprağın
denizde çarpan yüreği
BÜLENT ECEVİT

***
Son bölümü her hafta olduğu gibi kendi şiirlerime ayırdım. Umarım yaşamınızın küçücük bir anına keyif katar.

66
Şebboylar boy atmış kokuyor nazlı, nazlı
Nazlım saçını uzatmış gülüyor gepgeniş
Kırlangıçlar aceleci uçuyor melül, melül
Şebboylara, nazlıma, kırlangıçlara bakamam

Aydın Göle
3 temmuz 2003

***

67
Ne zor sensiz kalmak
Kansız kaldım sanki
Dördüncü gün bugün
Günlerin adını unuttum
Gün sayıyorum, saymayı unutmadım
Güneş batınca bir çizik atıyorum
Sensiz günler çizelgesine
Hem atıyor hem korkuyorum
Ya gelmezsen, ya artarsa bu çizik
Bakıp gören bir çizgi görür
Oysa
O çizik
Sensiz yaşanmış
96 saat
5760 dakika
Ve
345600 saniyedir.
Kaç kelebek doğdu
Kaç kelebek öldü
Kaç çiçek açtı
Kaçı soldu bu zamanda biliyor musunuz
Kaç bebek güldü annesine
Kaç bebek ağladı dünyaya geldiğine
Kaç iş kazası oldu
Kaç uçak düştü
Kaç yürek ışıklandı sevgiyle
Kaçı unutulmaya kahretti
Kaç balık oltaya kuyruğunu bıraktı
Ve saire ve saire
Gelinde bir çizik deyin haydi!
Ömürler var içinde, görmediğiniz
Bekleyin beklediklerinizi böyle, bekleyebilirseniz
Ben tükendim her beklemeden
Bu bekleme son olsun artık.
Aydın Göle
8 temmuz 2003

***

68
Ruhumda çingenelik
Ufkumda pembelik var
Hüznümden şiir doğar
Şiirlerimde sihir
Yaşama dair...
Bilgelik taşıyorum
Yaşımdan zahir
Senin sevgin canım
Kalbime dahil

Aydın Göle
17 temmuz 2003

***

69
Haritalardan yer seçer gibi
seni seçmedim
İklimlerden iklim beğenircesine
seni beğenmedim
Ne varsa sende güzeldi bal peteğim;
yaz sende güzeldi, kış sende güzel
Kuşlar, civcivler avuçlarına konardı
Dudağından su içerlerdi
Serinlerdi yanmış yürekleri
Yıldızsız gecemin yıldızısın
Baharlar yüklüydü her gelişin
Gözlerimi dinlendirirdim
Zeytin karası gözlerinde

Aydın Göle
30 temmuz 2003

***

70
Akşamın telaşı kanatlarında kuşların
Kanatlarında yorgunluk, günden kalan
Günden ve dünden bir burukluk var içimde
Kuş yorgunluğu kadar.
O dahi yemyeşil çayırlara yağan çisenti gözlerimde
Esinti arıyorum bu kutsal kentimin caddelerinde
Hem saçlarımı okşasın, hem yüreğimi
Senin elin ve sesin kadar şefkatle.
Niye böyle oldum, neden tuhafım bu akşam
Oysa akşamlarda bir keramet
Oysa akşamlarda bir zarafet
Oysa akşamlarda bitmez bir letafet var
Beni hiçliğe atan.
Ancak hiçliğin mertebesine çıkabiliyorum
Bildiğim bu, sensizken

Aydın Göle
3 ağustos 2003

***

Yaklaşmakta olan kışa hazırlanabilmeniz, güzel ve rahat bir kış geçirmeniz dileğiyle iyi pazarlar sevgili okurlar.



Yayın Tarihi: 30.11.2014

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder