31 Ekim 2014 Cuma

ŞAİRLERİN ŞİİRLERİYLE SÖYLEDİĞİ



Merhaba sevgili okurlar. Bir Pazar günü gene sizler için seçtiğim şiirlerle birlikte evlerinize konuk geldim. Bir şey istemem, çayı kahveyi boş verin, susarsam susuzluğumu dindirmek için bir bardak su yeter. Bu günde sizlere şiirler okuyacağım çünkü. Şiirlerini seçtiğim şair Fransız şairi Arthur Rimbaud (Artur Rimbo). Bakalım beğenecek misiniz? Nesir yazıları bile başka bir dile çevirirken yazıldığı dildeki tadından kaybederken, şiiri başka dile çevirmekle tadının çok daha fazlasını kaybeder. Bu çeviri şiirleri bizim beğeni düzeyimize uygun gördüm. Okunduğunda çok anlamsız kalmıyorlar. Yabancı dilim yok! Bunların özgün halini bilmiyorum. Ama şiirleri bizim dilimizde de, yani Türkçe okurken de bir tadı olduğunu fark ettim. Umarım sizlerde beğenirsiniz.
... ...

ASKERİN ÖLÜMÜ
Yemyeşil bir çukur, burda bir ırmak çağlar
Gümüş paçavraları atlara çılgınca takan
Burda güneş mağrur dağın tepesinden parlar
Küçük bir vadi ki bu, köpürür ışıklardan

Genç bir asker uyuyor, başı çıplak , ağzı açık,
Ve ensesi taze mavi terlerle yıkanmış..
Yeşil yatağına yağmur gibi yağıyor ışık,
Bulutların altında, solgun otlara uzanmış...

Hasta çocuklar gibi uykuda gülümsüyor
Ayakları zambaklar içinde; askercik üşüyor
Tabiat, beşiğinde salla onu, sıcak sar!

Burun kanatları artık, ürpermiyor korkuyla;
Eli göğsünde, sakin, güneşte dalmış uykuya
Yalnız sağ yanında kırmızı iki delik var.
ARTHUR RİMBAUD

***

ÇAPKIN KIZ
Kahverengi bir salon, cila ve meyva kokan,
Kurulmuş koca iskemleye tıkınıyordum,
Bir Belçika yemeği, buyursun canı çeken,
Yeter ki karnım doysun, aldırmayıp yiyordum,

Rahattım - oh ne güzel çalar saatin sesi-
Derken, mutfak açıldı, sürünmüş, sürmelenmiş,
Kılık kıyafetine ise biraz boş vermiş,
Yanaştı cilvelenip aşevi hizmetçisi.

İstediği tatlı bir öpücüktü sanırım
Belçikalı kızları bakışından tanırım,
Fazla çatal kaşıkları masadan topladı,

Dudak büktü gülerek çocuk bir yüzle bana:
Bastırıp parmağını şeftali yanağına,
"Buramı üşütmüşüm, dokun anlarsın" dedi.
ARTHUR RİMBAUD

***

ÇENGİ MİDİR?
Çengi midir, nedir?.. İlk mavisinde sabahın
Düşer mi ölü çiçekler gibi darmadağın...

Duruyor önünde, ışığa gömülmüş kentin
Soluduğu aydınlık, görkemli düzlüklerin!

Her şey güzel! çok güzel! güzel olması gerek,
- Balıkçı kız ve şarkısı için böylesi gerek,

Böylesi gerek çünkü hâlâ inanıyorlar,
Denizde gece törenleri var sanıyorlar.
ARTHUR RİMBAUD

*** ***

Her zaman ki gibi sırada benim yazdığım şiirler var. Bu gün yedi tane küçük şiire yer verdim. Anlamları çok açık. Üstüne fazla söz söylememe gerek yok!

... ...

254
Sakin ol deme heyecanlıyım
Ben zaten yarım canlıyım
Her söylediğin sonum olacak
Seni umutla beklerim ay doğarken
Ellerin gelir aklıma yağmur yağarken
Sevgiyle saçlarımı okşayan ellerin

Aydın Göle
9 mayıs 2003

***

255
Güneş seçilmiş hayata
Dünya haytalığı bırakmış güneşi görünce
Seçilmişlerden seçilen bir yediveren
Goncasında ateş görmüşler kıpkırmızı

Aydın Göle
10 mayıs 2003

***

256
Kadehler kalksın sabahlar şerefine
Kuşların uçtuğu yere doğru
Umut yükselsin gelsin senin yanına
Gitmenin vaktidir kırlara doğru

Aydın Göle
10 mayıs 2003

***

257
Gece indi siyah ipek gibi kayarak güne
Kimi gitti dönüşsüz yola, kimi düğüne
Takvim bir yaprak daha döktü zamanın hazanında
Bitecekse ömür bitsin dostun yanında

Aydın Göle
10 mayıs 2003

***

258
Ben size kimliğimi verdim
İsteyin benliğimi de alın
Gelsem yanınıza taze bir dalın
Bahar çiçeklerini versem
Sonra mutlulukla rüyaya dalın
Mehtabı seyredip bulutsuz gecede

Aydın Göle
10 mayıs 2003

***

47
Seni değişmem bütün sevgililerime
Belki doğmadın ama benim ellerime
Seninle asırları yaşamış gibiyim
Git deme bana nasıl gideyim
Sensizlik zindanlarına kankam

Aydın Göle
11 mayıs 2003

***

48
Rüzgâr esmiyor, yıldızlar küsmüş
Bulutlu bu gece gökler
Kimsede ses yok herkes susmuş
Gönül bir merhaba bekler
Unutanları unutalım kankam çaresiz

Aydın Göle
19 mayıs 2003

***

Gönlünüze göre bir hafta sonu geçirmeniz dileğiyle..


Yayın Tarihi: 19.10.14

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder